21 Ocak 2010 Perşembe

Aşure


Resimden de anlaşıldığı üzere, aşure yapmış bulunmaktayım. Zor muydu? Zordu galiba. Ya da çok işlem yapılması bana zor geldi. Çok bilinmeyenlilerden hallice, denklem misali. Onu ayrı haşla, bunu ayrı haşla, inciri en son ekle, aman kararmasın, diri kalmasın, kıvamı tutsun gibi nice nice ayrıntılarla dolu, bir başladımı geri dönüş yolu zor bulunan uygulamalar dizisi. Bu benim yemek yapma hayatına girdiğimden beri yaptığım ikinci aşure. İlkini bundan 4 sene önce yapmıştım. Dört yılın sonunda aşurenin o güzel tadının da hatırıyla tekrar kolları sıvadım.
Neler mi yaptım?

Tüm malzemeler tamamen göz kararıdır. Mesela nohut ve fasulye miktarını ben az kullandım. Kuru meyveleriyse bol bol ekledim. Kişisel tercihtir, ben böyle seviyorum . Hem rejimdeyim hem tatlı tatlı olsun derim :)

Malzemeler:

1 kaseden az nohut
1 kaseden az kuru fasulye
1,5 kase aşurelik buğday
Yarım bardak pirinç

Yukarıdaki tüm malzemeleri bir gece önceden ıslatırız.

1 kaseden az fındık
1 kase kuru kayısı
1 kase kuru incir
Dolmalık fıstık
Kuş üzümü
4-5 tane karanfil
şeker
Süslemek için: Dolmalık fıstık, kuş üzümü, nar taneleri, çekilmiş antep fıstığı vs...

Yapılışı:

Nohutu ve kuru fasulyeyi ayrı ayrı haşlarız. Zamanınız varsa kabuklarını da soyabilirsiniz. Ben böyle bir girişimde bulunmadım. Aşurelik buğdayı bir tencereye koyarız ve başlarız kaynatmaya. Uzun uzun kaynayan buğday yumuşamaya başlayınca nohut, fasulye, fındık ve pirinci ekleriz. 4-5 karanfili bir çezvede kaynatıp sadece suyunu ekleriz. Kaynadıkça koyulaşmaya başlayan tencereye doğranmış kayısıları, fıstıkları, kuş üzümlerini ekleriz. İyice koyulaşan aşureye arada tadarak şekerini ekleriz. İncir olayı biraz riskli. İnternetten okuduklarıma göre, aşureye öyle direk ekleyince aşurenin rengini koyulaştırıyormuş. Taneleri dağıldığı için uzun uzun pişirmemek gerekiyormuş. Aşure tenceresine inciri eklemeden önce ayrı bir tencerede biraz yumuşatmak gerekliymiş. Bende öyle yaptım ve aşureyi ocaktan indirmeden hemen önce incirleri ekledim.

2 yorum:

Esin (Huysuzbalık) dedi ki...

Gayecim nefis görünüyor aşuren. Ellerine sağlık çok özenmişsin çok emek vermişsin belli. Ben üşendiğimden :) yapmadım bu yıl da hazıra kaçtım. Sevgiler...

Berna dedi ki...

Dün gibi aklımda.. Ege ile birlikte getirmiştiniz:)) ve nefis bir aşure idi:)) Bu yıl kaçırdım ama seneye yakalarım:))